Default Headline

Default Text

Member Login

Lost your password?

Registration is closed

Sorry, you are not allowed to register by yourself on this site!

You must either be invited by one of our team member or request an invitation by email at info {at} yoursite {dot} com.

Note: If you are the admin and want to display the register form here, log in to your dashboard, and go to Settings > General and click "Anyone can register".


Remember me

Waar is vitamine B goed voor?

Vlees, zuivel en graanproducten zijn belangrijke leveranciers van vitamine B

Waar is vitamine B eigenlijk niet goed voor, zou je kunnen zeggen. Vitamine B is een beetje de alleskunner onder de vitamines, of betere gezegd, de grootste bemoeihal onder de vitamines.

Vitamine B is een verzamelnaam voor een groep van vitamines die min of meer familie van elkaar zijn; vitamine B complex. Dit vitamine B complex bestaat uit een groep van acht vitamine B soorten die allemaal belangrijk zijn voor het goed functioneren van het lichaam. Welke dit zijn? Vitamine B1, vitamine B2, vitamine B3, vitamine B5,  vitamine B6, vitamine B8 (ook wel vitamine H genoemd), vitamine B11 (beter bekend als foliumzuur), vitamine B12.

Wat doet vitamine B in je lichaam?

De B vitamines zijn van essentieel belang  in de spijsvertering en zijn medeverantwoordelijk voor het  afbreken van suikers en dus het leveren van energie, en het afbreken van eiwitten en vetten. En alsof dat nog niet alles is, is vitamine B ook van belang om ons cholesterolgehalte goed op peil te houden en onze spieren, het bloed en de hersenen van voldoende zuurstof  te voorzien. Foliumzuur (B11) heeft  daarnaast nog een hele speciale rol als het gaat om de voortplanting. Niet voor niets wordt  vrouwen aangeraden om al voor de zwangerschap extra foliumzuur te slikken ter bescherming van het kindje.

Waar zit vitamine B in?

Vitamine B is niet eenkennig; in veel producten is een of meerdere varianten van de vitamine B complex familie te vinden. Vooral in vlees en zuivelproducten zijn de B vitamines te vinden. Eet je geen producten van dierlijke afkomst? Dan vind je ook in volkoren producten zoals brood, (groene-) groenten, aardappelen en peulvruchten een flinke dosis B vitamines.

Een tekort aan vitamine B, kan dat?

Hoewel vitamine B in veel producten te vinden is, kan het zijn dat er een vitamine B tekort ontstaat. Eenzijdige voeding of een darmstoornissen kan hiervan de oorzaak zijn. Maar ook veganisten (eten geen producten van dierlijke afkomst), ouderen, zwangeren en mensen met een maagverkleining hebben een verhoogde kans op vitamine B tekort. Steeds vaker worden mensen gecontroleerd op vitamine tekorten in het algemeen en B12 in het bijzonder. Een tekort aan B12 kan leiden tot hevige vermoeidheid, concentratieproblemen, duizeligheid maar ook spier- en gewrichtspijn. Klachten die bij vele ziektebeelden passen, waardoor het vaak lastig is een goede diagnose te stellen. Een keertje prikken op een B12 tekort is dan geen gek idee.

Kortom, vitamine B is een echte alleskunner waar je niet zonder kunt!

Relevante artikelen:

  1. Zorg goed voor je huid; voorkom vitamine tekort!
  2. Vleeswaren op je brood
  3. Vitamines als bescherming tegen verkoudheid!
  4. Begin je dag met havermout, muesli of ontbijtgranen
  5. Eet eiwitten, koolhydraten en vetten in de juiste proporties!
Thuis Trainen

Als jij ook wilt ontdekken hoe je eenvoudig het lichaam krijgt waar jij van droomt, vul dan hieronder je naam en e-mail in en ontvang GRATIS toegang tot meer dan 7 video's waarmee je binnen 2 weken al resultaat ziet!


Deel dit:
Reactie plaatsen

Laat een reactie achter

Facebook

Contact

  • Thuis-Trainen.nl
  • Email: info@thuis-trainen.nl

facebook   twitter RSS feed Youtube